Ook de middenstand heeft Pokémon Go ontdekt. Lok spelers naar je winkel of bar en bied hen vervolgens kortingen aan. Pokémon Go: van spelletjesrage naar krachtig marketinginstrument.

Horeca-uitbaters en winkeliers krijgen dollartekens in de ogen van Pokémon Go. Wie Pokémon in zijn zaak heeft, weet dat er spelers komen. Pokémon Go, brug tussen de fysieke en de virtuele wereld.

Wie Pokémon wil vinden zoekt op reële locaties, wie wil duelleren met andere Pokémon moet naar een gym, wie Pokéballs en geneeskrachtige dranken wil bemachtigen moet naar zogeheten ‘Pokéstops’. Zo’n lokatie in de reële wereld kan van alles zijn: een museum, park of kerk, maar dus ook een winkel of een café. En daar hoort de kleine ondernemer de kassa’s al rinkelen.

Klanten lokken met virtueel aas

Britse middenstanders met winkels en bars die bekend staan als Pokéstops, proberen die status te gebruiken om meer en nieuwe klanten te lokken. Volgens Business Insider gebruiken sommige middenstanders zelfs lokaas waardoor Pokéstops Pokémon aantrekken. Dat aas is voor 0,79 pond te koop als een zogeheten in-app-item. Je koopt zo’n item, wordt daarmee vanzelf een soort ‘Pokémon-magneet’ en de spelers komen jouw kant op. Zorg er vervolgens voor dat je ze een aantrekkelijke propositie kunt doen, en klaar is Kees.

Zo ‘hangt’ een café-eigenaar in het Ierse Dublin elke dag wat virtueel aas in zijn kroeg en communiceert dat uitgebreid op Twitter en Facebook. Vervolgens biedt hij klanten een half uur lang een korting van 50 procent aan. Een kledingwinkel in Schotland doet hetzelfde trucje. Staat dat ook in Nederland te gebeuren? Je kunt er op wachten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl